In opdracht van FEE Nederland organiseerde MFN Advies het Dîner de la Durabilité 2015. Een relatie-event voor ondernemers die bezig zijn met, of belangstelling hebben voor, duurzaam ondernemen.
Een verslag door Myrthe Hilkens.
“Horen we de zoemende bijen? Ruiken we de weelderige bloemen? Voelen we onze voeten in het warme gras?”
Bookdifferent.com
Na een wandeling – al dan niet op hakken – over een toverachtig, met fakkels verlicht grindpad, is het Lonneke de Kort, directeur Business Development en Sales van Book Different, die alle aanwezige gasten in gedachten meeneemt naar haar ‘lievelingsplekje’ in Zuid-Frankrijk.
“Het is belangrijk”, stelt De Kort bevlogen, “dat ook toekomstige generaties kunnen voelen en ervaren hoe bijzonder de natuur is. Er staat nogal wat op het spel.” Global Warming. Smeltende kappen. Een stijgend waterpeil. Inmiddels zijn het bekende ontwikkelingen, maar desondanks blijft de vraag of de wereld voldoende beweegt, de transitie snel en doeltreffend genoeg vorm krijgt, om erger te voorkomen.
Met een strak georganiseerde presentatie verhaalt De Kort over bookdifferent.com, een initiatief dat ‘duurzaam reizen’ faciliteert. En daar doemt meteen een probleem op, aldus De Kort. Want consumenten vinden het maar een lastig woord, ‘duurzaam’. ‘We moeten begrijpelijker en aantrekkelijker gaan formuleren’, spreekt De Kort de aanwezigen toe. Heeft het zeer zorgwekkende probleem van ‘Global Warming’ betere marketing nodig? Het zou een cynische conclusie zijn.
Book Different spreekt in elk geval klare taal: “Yes, you can make the world a bit better by booking a hotel.” Reis bewust. Haar verhaal, over de noodzaak tot bewust en groen leven – zelfs op vakantie – sluit uitstekend aan bij het belangrijkste motto van de beroemde buurman van Landgoed Zonheuvel in Doorn, Herman Wijffels: People, Planet, Profit.
Landgoed Zonheuvel
Eerder op de avond is het algemeen directeur van Landgoed Zonheuvel, Jaap Jongejan, die de drie P’s van Wijffels memoreert en daarmee zijn bereidwilligheid om het tweede Dîner de la Durabilité geheel kosteloos te verzorgen motiveert. Het bestuur van FEE-Nederland bedankt landgoed Zonheuvel dan ook hartelijk dat we hier te gast mogen zijn.
Waar beter dan in een duurzaam hotel en op een klimaatneutrale conferentielocatie, zou FEE haar gasten welkom kunnen en willen heten?
FEE-Nederland: Merken die werken
In de prachtige, statige zaal van het kasteel Maarten Maartenshuis, vertelt voorzitter Jose Hendriksen van FEE – Foundation For Environmental Education – trots over de vele honderden groene hotels, conferentieoorden, restaurants en strandpaviljoens die Nederland en de wereld vandaag rijk is en waar fier de FEE vlag wappert.
Bovendien zijn er wereldwijd zo’n dertigduizend kinderen die participeren in het Eco-schools programma van FEE. Dertigduizend kinderen dus, vertelt Hendriksen, die worden uitgedaagd en geprikkeld om zelf na te denken over duurzaamheid. Niet voor niks is FEE het grootste keurmerk ter wereld. Geen luxe, maar noodzaak. ‘Er staat nogal wat op het spel’, om De Korts woorden nog maar eens te herhalen.
MUD Jeans: Circulair Fashion Brand
Een conclusie die ook Bert van Son deelt en die hem motiveerde om MUD Jeans op te richten; een modemerk dat ‘in een fatsoenlijke fabriek in Italië’ spijkerbroeken laat maken van biologische katoen en dat bovendien van gebruikte en verwassen jeans garen laat spinnen waarvan weer nieuwe kleding wordt gemaakt. ‘Een Circulair Fashion Brand’, in de woorden van Van Son.
Oud-senatoren en wethouders, advocaten en ecologen, collega-ondernemers en bestuurders in de zaal, ze lijken in elk geval op dat moment allemaal geïnspireerd genoeg om een MUD Jeans van Van Son te gaan proberen. Liefhebbers van de behandelde spijkerbroek – stonewashed jeans bijvoorbeeld – zijn gewaarschuwd; in vijf minuten een jeans produceren die daarna in vijftien minuten weer deels kapot wordt gemaakt (voor de nonchalante gatenlook), daar doen ze bij MUD Jeans niet aan. Van Son: ‘Dat vinden wij niet bepaald duurzaam.’ Duurzaam. Daar is dat woord weer.
Dîner & Debat
Terwijl medewerkers van Zonheuvel wijn en water schenken en heerlijk eten uitserveren, wordt er aan de verschillende dinertafels druk kennisgemaakt en gedebatteerd. Wie de gemiddelde gast deze avond hoort oreren over ‘bottom up veranderingen’, ‘duurzame transities’en ‘groen ondernemen’ zou welhaast denken dat de wereld politici voor noodzakelijke verandering niet meer nodig heeft en dat alle mensen leven zonder footprint – of tenminste leven met slechts een heel klein footprintje – tot belangrijkste ambitie hebben vermaakt. Het is even zozeer inspirerend als misleidend. Of slaan beroemdheden als Naomi Klein en Al Gore enkel voor de bühne alarm?
Mick Walvisch: Nieuwe oplossing in James Bondstijl
De ‘James Bond’ onder de sprekers van vanavond – en we citeren in 007-verband gastvrouw Hendriksen – stipt in elk geval een aantal kinderlijk eenvoudige oplossingen aan, voor ogenschijnlijk onoplosbare problemen. En daarmee legt hij, Mick Walvisch van ‘Cool Experience’ misschien onbedoeld, de bestuurlijke onwil of impasse als het gaat om het probleem van Global Warming feilloos bloot.
‘Hoezo’, vraagt Walvisch zich hardop af, ‘dat gezeur over landschapsvervuilende windmolens? Laten we windmolens produceren die glashelder zijn en daarmee de kleuren van hun omgeving absorberen.’ En, nog zo’n praktische suggestie: schakel het lichtnet over van 220 volt nu, naar 12 of 15 volt zo spoedig mogelijk; laagspanning voldoet uitstekend aan de hedendaagse eisen en voorkomt verspilling.
Inspiratie/verandering
Waarom een heleboel belangrijke veranderingen, noodzakelijke veranderingen zelfs, niet of maar heel langzaam vorm krijgen op politiek bestuurlijk niveau terwijl de urgentie enorm is?
Het is tijdens deze bijeenkomst geen issue. Vanavond draait om inspiratie, het goede voorbeeld een podium geven en het geanimeerde gesprek met eensgezinden.
Maar misschien is de ambitie voor het derde Dîner de la Durabilité bij dezen gedefinieerd? Volgend jaar een uitnodiging voor alle belangrijke beleidsmakers; en dan horen we graag of zijzelf al MUD Jeans dragen, duurzaam reizen en waarom die glasheldere windmolens er nog niet zijn.